„Suplementacja EQUAZEN®, to na pewno było ogromne wsparcie, które dopełniło terapię i poprawiło ogólne funkcjonowanie moich dzieci, całej trójki”
Sabina – mama Eryka, Elizy i Emila
Problemy wieku rozwojowego
03

Opóźniony rozwój mowy

Rozwijająca się mowa wymaga doskonalenia tak jak wiele innych czynnosci. U młodszych dzieci (3–4-latków) prowadzimy zabawy mające na celu stymulacje rozwoju mowy, polegająca na usprawnianiu aparatu artykulacyjnego (warg, języka, policzków, podniebienia, gardła), aby lepiej mówić i jeść.

Zabawy powinny być przyjemne dla malucha, możemy używać smacznych rzeczy, które mamy w domu, np. zjadanie paluszków bez użycia rączek – celem usprawnienia mięśnia warg, zlizywanie na przykład czekolady czy miodu z górnej wargi – ćwiczymy wówczas ruchy języka na zewnątrz jamy ustnej, rozciągamy wędzidełko podjęzykowe. Zabawy językiem wewnątrz jamy ustnej, takie jak uderzanie językiem o podniebienie (klaskanie jak konik), wypychanie językiem policzków, liczenie ząbków, malowanie kropek na podniebieniu górnym.

Druga ważną grupę stanowią zabawy oddechowe, dmuchanie na banki mydlane lub lekkie przedmioty, takie jak piórka, piłeczki pingpongowe, świeczki.

Trzecia grupa to zabawy słuchowe, stymulujące analizator słuchowy i wspomagające słuch fonematyczny, który jest niezbędny do różnicowania dźwięków mowy, a tym samym przyswajania właściwych form słowa. Prosimy, aby maluch powtórzył: pa-ba, ka-ga, wa-fa, za-sa, półka-bułka, koza-kosa, bak-pak, kura-góra, bim-bam, bim-bam-bom, bim-bam-bom-bum.

Starsze dzieci (5–6-latki) uczymy rymowanek, wyliczanek, ponieważ mowa rytmiczna poprawia wyrazistość wymowy. Np. Siała baba mak…; Pan Sobieski miał trzy pieski…

Przyjmujemy, ze niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania, koloru skóry wszystkie dzieci do 4 r.z. powinny opanować komunikacje w swoim języku tak, aby swobodnie komunikować się z otoczeniem, a otoczenie rozumiało, co mówi dziecko.

Drogi rodzicu, jeśli jesteś zaniepokojony postępem rozwoju mowy Twojego dziecka, pamiętaj, że logopeda służy Ci rada na każdym etapie kształtowania mowy dziecka.

 

Danuta A. Matukiewicz

Neurologopeda

Problem opóźnionego rozwoju mowy
dotyczy Twojego dziecka?
Zajrzyj do naszego poradnika!

ZOBACZ PORADY